این وب سایت یک وب سایت تخصصی ژنتیک است که سعی در افرایش مطالب ژنتیک در فضای مجازی فارسی زبان را دارد. همچنین ارایه دهنده کتاب، پاورپوینت، کلاس های آموزشی مجازی و نرم افزارهای تخصصی این رشته می باشد. استفاده از مطالب این وب سایت با ذکر آدرس منبع (آدرس وب سایت) بلا مانع است.

Lacrimo-Auriculo-Dento-Digital Syndrome –LADD


Lacrimo-Auriculo-Dento-Digital Syndrome –LADD

این بیماری در واقع یک اختلال همراه با ناهنجاری مادرزادی متعدد است که به طور عمده بر غدد و کانال های اشکی، غدد و کانال های بزاقی، گوش، دندان ها، و بخش دیستال اندام ها اثر می گذارد. بیماری Lacrimo-Auriculo-Dento-Digital Syndrome در سال 1973 برای اولین بار توسط Hollister و همکارانش توصیف شد و تاکنون 60 مورد از آن گزارش شده است. این بیماری به نام دیگر Levy-Hollister Syndrome نیز خوانده می شود. 

ژنتیک بیماری:

توارث این بیماری اتوزومال غالب است و  بیان متنوع در مبتلایان دیده می شود. جهش در ژن FGFR3 واقع در لوکوس 4p16.3، ژن FGFR2 واقع در لوکوس 10q26.13 و ژن FGF10 واقع در لوکوس 5p12 موجب این بیماری می شود. به بیان دیگر این بیماری در اثر جهش در دومین تیروزین کیناز ژن های کد کننده گیرنده فاکتور رشد فیبروبلاست 2 و 3 و همچنین در اثر جهش در ژن کدکننده لیگاند FGFR بوجود می آید. البته جهش در ژن FGF10 منجر به آپلازی اشکی و بزاقی غدد[1] نیز شود. (هتروژنی آللی)

صفات بالینی:

این بیماران در واقع یک اکتودرمال دیسپلازی است و دارای علایمی همچون دیسپلازی ناخن یا ناخن هایی رنگ پریده، شیاردار و ضخیم، هیپوپلازی میانه صورت یا میانه صورت کوتاه و پهن، تله کانتوس[2]،آپلازی یا هیپوپلازی غدد اشکی و کانال آن، ناتوانی در تولید اشک، نوک بینی پهن[3] و بینی با پره های بزرگ[4]، تیغه میانی غیر طبیعی[5]، فیلتروم بلند[6]، دندان های مخروطی شکل[7]، میکرودنشیا[8]، نقص در مینای دندان[9]، بی رنگی دندان ها[10]، open bite، قرارگیری نامناسب دندان ها، الیگودنشیا[11]، فقدان دندان[12]، پوسیدگی دندان[13]، ناهنجاری در غدد بزاقی[14]، هیپوتونی، قرارگیری گوش پایین تر از حد طبیعی، گوش های برجسته و به سمت جلو یا گوش خفاشی[15]، گوش فنجانی، فقدان گوش خارجی[16]، میکروتیا[17]، هلیکس پهن و ضخیم، هیپوپلازی آنتی هلیکس[18]، ناشنوایی حسی – عصبی، ناشنوایی هدایتی، سین داکتیلی، پلی داکتیلی پراگزیال[19]، کلینوداکتیلی، انگشتان دوکی شکل[20]، فقدان شست یا کوتاهی و یا هیپوپلازی در آن، شست دو شاخه یا پهن، انگشت شست سه بندی[21]، انگشت شست پا دو شاخه یا پهن، مشکل در بلع غذا[22]،کلیه منفرد، آژنزی کلیه[23]، دارای ساعد کوتاه، فقدان یا هیپوپلازی زند زیرین، سینوستوز زند زبرین و زیرین[24]، بدشکلی ریه و ژنیتال هستند.

شکل 1: پسر 13 ساله مبتلا یه LADD در قسمت A پپتور دوطرفه، تله کانتوس و بینی با پره های پهن و در قسمت B گوش فنجانی شکل با لوب بیرون زده نشان داده شده است.   

شکل 2: a) کلینوداکتیلی در انگشت پنجم مشاهده می شود. b) کوتاهی ساعد و وجود فقط سه انگشت در هر دو دست.

شکل 3: a)  هیپودونشیا و میکرودونشیا در دو فرد مبتلا

راه های تشخیصی:

در سونوگرافی جنین های مبتلا الیگوهیدروآمینوس مشاهده می شود. CT اسکن می تواند در تشخیص ناهنجاری ها آترزی های مختلف در جمجمه که موجب ناشنوایی می گردد و آترزی کوآن[25] و آترزی غدد اشکی و مجرای آن را مشاهده کرد. انجام تست ژنتیک در مبتلایان که توالی یابی ژن های FGFR2، FGFR3 و FGF10 می باشد تست تاییدی برای تشخیص این بیماری است.

شکل 3: A)  عکس CT اسکن با وضوح بالا است که اختلالات استخوان تمپورال. بخش حفرات راست و چپ پرده صماخ را در یک پسر 13 ساله نشان می دهد. در سمت راست، تنها malleus ابتدایی  دیده می شود. استخوانچه های دیگر وجود ندارد. در سمت چپ، استخوان سندانی و malleus حاضر هستند، اما آنها هر دو ابتدایی هستند. استخوان رکابی نیز در حال حاضر در این سمت وجود دارد. B) آترزی کوآن در ان دیده می شود. C) آترزی دوطرفه غدد اشکی نشان می دهد که با پیکان محل آنها مشخص شده که در فرد وجود ندارد.

مشاوره ژنتیک:

در صورتیکه یکی از والدین به این بیماری مبتلا باشد و دیگری سالم باشد احتمال داشتن فرزند مبتلا 50% است. البته در افراد مبتلا بدون هیچ سابقه خانوادگی از این بیماری جهش جدید رخداده است که به این ترتیب ریسکی برای فرزندان بعدی والدین وی در پی ندارد.

تشخیص پیش از تولد آنالیز ژن های مذکور در نمونه های CVS و آمینوسنتز است که برای زوجینی که یکی از آنها یا هر دو به این بیماری مبتلا هستند توصیه می شود. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که باید مانند سایر اختلالات ژنتیکی قبل از بارداری جهش بیماری زا والدین شناسایی شده باشند تا در در زمان کوتاه تر و با دقت بیشتر بتوان سلامت جنین را مورد بررسی قرار داد.

 

[1] Aplasia of the lacrimal and salivary glands

[2] Telecanthus

[3] Broad nasal tip

[4] Flared nostrils

[5] Abnormal columella

[6] Long philtrum

[7] Tooth crown shape abnormality

[8] Microdontia

[9] Enamel hypoplasia

[10]Tooth discoloration

[11] Oligodonita

[12] Andontia

[13]Dental caries

[14]Abnormality of salivary glands

[15]Bat ear

[16]Anotia

[17]Microtia

[18]Antihelix hypoplastic

[19] Polydactyly preaxial

[20]Spindle shape

[21]Ttriphalangeal thumb

[22] Dysphagia

[23]Renal agenesis

[24] Radio-ulnar synostosis

[25] Choanal atresia

  انتشار : ۱ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1726

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانشنامه بیماری های ژنتیک- کلاس های آموزشی مجازی- کتاب - پاورپوینت- نرم افزار

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما