این وب سایت یک وب سایت تخصصی ژنتیک است که سعی در افرایش مطالب ژنتیک در فضای مجازی فارسی زبان را دارد. همچنین ارایه دهنده کتاب، پاورپوینت، کلاس های آموزشی مجازی و نرم افزارهای تخصصی این رشته می باشد. استفاده از مطالب این وب سایت با ذکر آدرس منبع (آدرس وب سایت) بلا مانع است.

آمار سایت

نظرسنجی سایت

تا چه اندازه از کیفیت سایت جدید ما راضی هستید ؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 17
  • بازدید دیروز : 17
  • بازدید کل : 213524

ژن مو قرمز با خطری برابر دو دهه در مقابل نور خورشید قرار گرفتن می تواند موجب ایجاد جهش های سرطان زا پوست گردد


ژن مو قرمز با خطری برابر دو دهه در مقابل نور خورشید قرار گرفتن می تواند موجب ایجاد جهش های سرطان زا پوست گردد

افراد با موهای قرمز دارای خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان پوست هستند. برای اولین بار، محققین سعی در اندازگیری میزان این خطر کردند. با کمال تعجب، محققین دریافتند که این ریسک فقط مردم با موهای قرمز را در معرض خطر قرار نمی دهد.

در پوستی که در معرض نور UV قرار بگیرید، چه از طریق نور خورشید و چه از طریق تخت برنزه، خطر تخریب DNA افزایش می یابد. این ارتباط بارها در مطالعات پیشین مشخص شده است. با این حال، هیچ کس میزان تخریب DNA بر اثر تابش UV را نمی داند. به ویژه افراد با موهای قرمز و پوست روشن به این نوع از آسیب حساس هستند. افراد مو قرمز نزدیک 1-2 درصد از جمعیت جهان اما حدود 6 درصد از جمعیت بریتانیا را تشکیل می دهند. این افراد دو نسخه از نوع خاصی از ژن MC1R دارند که باعث تغییر در تولید ملانین رنگدانه می شود و همچنین پوست رنگ پریده، کک و مک، و مو قرمز می گردد.

ژن MC1R کد کننده گیرنده ملانوکاروتین 1، که در تولید رنگدانه و ملانین درگیر می باشد. ملانین برای کنترل میزان رنگدانه چشم، مو و پوست ضروری است. دو نوع ملانین وجود دارد که عبارتند از املانينها[1]، که در تولید موهای تیره و محافظت سلول در برابر اشعه UV نقش دارد، و فيوملانينها[2] که قادر به محافظت سلول در برابر حمله UV نمی باشد.

جهشی که در ژن MC1R موجب موی قرمز می گردد توانایی تولید املانين را کاهش می دهد؛ بنابراین، فيوملانين به وفور تولید و موجب بدون محافظ شدن پوست در برابر اشعه خورشید می شود. اگر چه افرادی که حامل دو نسخه از ژن MC1R با جهش مذکور باشند دارای حساسیت خاصی نسبت به آسیب های نور خورشید هستند، اما مقدار دقیق این خطر مشخص نشده بود. محققین از موسسه سانگر ولکام تراست[3] شروع به کشف میزان خطر درگیر در ناقلین دو نسخه از این ژن خاص کردند.

سرپرست این تحقیقات دکتر دیوید ادم بیان می کند در مطالعات قبل ثابت شده است که فرد با موهای قرمز دارای احتمال بالاتری برای ابتلا به سرطان پوست هستند، اما این اولین بار است که همراهی این ژن با سرطان پوست که حاوی جهش های زیادی می باشد، مورد بررسی قرار می گیرد.

در این تحقیق محققین توالی DNA تومورها را در بیش از 400 نفر مورد ارزیابی قرار دادند. این نمونه ها از بیماران در سراسر جهان جمع آوری شده بودند و در ایالات متحده تعیین توالی شدند. آنها دریافتند که افراد حامل ژن موتانت MC1R 42 درصد بیشتر دارای جهش های حساس به نور خورشید در تومورهای خود بودند.

سطح جهش مرتبط با جهش MC1R معادل 21 سال در معرض نور خورشید قرار گرفتن بود، در مقایسه با کسانی که از فاقد جهش در این ژن بودند.

پروفسور تیم بیشاپ، مدیر موسسه سرطان و آسیب شناسی لیدز در دانشگاه لیدز، درباره این تحقیق گفت: "این مطالعه برای اولین بار چگونه ایجاد جهش های خود بخودی در سرطان پوست در فردی که ژن MC1R موتانت را به ارث برده و همچنین مراحل چگونه ایجاد سرطان پوست را توضیح می دهد."

پیش از این، تصور می شد که تغییر در رنگدانه های پوست در افراد مو قرمز اجازه عبور UV بیشتری از پوست را می دهد که در نتیجه باعث تخریب بیشتر DNA می گردد. این ممکن است در مواردی موجب تخریب بیشتر DNA گردد اما یافته های کنونی نشان می دهد که مکانیسم های دیگری در این افراد وجود دارند که باعث تخریب DNA می شوند.

این گروه دریافتند که ژن MC1R، همانطور که انتظار می رود، موجب افزایش میزان جهش ناشی از اشعه ماوراء بنفش می گردد اما یافته شگفت انگیز در این تحقیق آن بود که انواع جهش های دیگر که منشا آنها UV نمی باشد نیز افزایش یافته بود. این به این معناست که نوع MC1R ممکن موجب تغییر و یا تداخل در مسیرهای دیگر می گردد که منجر به ایجاد جهش های تومورزا می شوند.

این یافته نه تنها برای افراد مو قرمز که دارای دو نسخه از نوع موتانت MC1R هستند صادق می کند، بلکه برای افرادی که ناقل یک نسخه از این ژن هستند و صفت مو قرمز را ندارند، نیز صادق می کند. به گفته دکتر آدامز، آنها دریافتند که "افراد فقط با یک کپی از این واریانت ژن دارای خطر بسیار بالاتر برای ایجاد جهش های تومورزا نسبت به بقیه جمعیت دارند."

این یافته ها یکی از مطالعاتی است که برای اولین بار نشان می دهد که پروفایل ژنتیکی معمول می تواند با اثر بزرگی که دارد به یک ژنوم سرطانی بینجامد.

تمام داده های این مطالعه برای تمام پژوهشگران آزادانه در دسترس است و ارزش تحقیقات مشترک و دسترسی عمومی به این داده ها را نشان می دهد. این گروه امیدوار است که نتایج این مطالعه برای شناسایی آسان تر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست کمک نماید. آنها همچنین امیدوارند که این نوع اشتراک گذاری داده ها اکتشافات جدید و هیجان انگیز را به ارمغان آورد.

منبع: 

1. Red hair gene variation drives up skin cancer mutations by equivalent of two extra decades of sun exposure

2. MC1R (melanocortin 1 receptor)

 

[1] Eumelanin

[2] Pheomelanin

[3] Wellcome Trust Sanger Institute

  انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 2295

برچسب های مهم

سوالات پرسش ها و مسئله های فصل دوم فیزیک یازدهم (docx)

سوالات پرسش ها و مسئله های فصل دوم فیزیک یازدهم (docx)

سوالات تایپ شده پرسش ها و مسئله های فصل دوم فیزیک یازدهم ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانشنامه بیماری های ژنتیک- کلاس های آموزشی مجازی- کتاب - پاورپوینت- نرم افزار

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما