این وب سایت یک وب سایت تخصصی ژنتیک است که سعی در افرایش مطالب ژنتیک در فضای مجازی فارسی زبان را دارد. همچنین ارایه دهنده کتاب، پاورپوینت، کلاس های آموزشی مجازی و نرم افزارهای تخصصی این رشته می باشد. استفاده از مطالب این وب سایت با ذکر آدرس منبع (آدرس وب سایت) بلا مانع است.

بیوچیپ تشخیصی میزان خطر بروز آلزایمر از طریق خون


بیوچیپ تشخیصی میزان خطر بروز آلزایمر از طریق خون

محققین یک روش مقرون به صرفه تر و سریع تر برای شناسایی افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر هستند با استفاده از آزمایش خون مبتنی بر بیوچیپ با همان دقت آزمون DNA استاندارد ارائه داده اند. تست های مولکولی استاندارد که بر اساس تجزیه و تحلیل DNA می باشند هم گران و هم وقت گیر هستند. با این حال، آزمون بیوچیپ، تولید شده توسط آزمایشگاه Randox، قادر است چندین تست را بر روی یک نمونه خون انجام دهد، که هر دو مزیت زمان و صرفه جویی در هزینه را دارا می باشد،علاوه بر این یک تست تشخیصی سریع است.

آلزایمر یک نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار می گردد. علائم بیماری به آرامی توسعه می یابد و با گذشت زمان شدیدتر می شوند تا جایی که ایجاد تداخل در کارهای روزانه فرد می کند.

ژن آپولیپوپروتئین E نقش کلیدی در متابولیسم چربی ایفا می کند و به عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر ژنتیکی برای زوال عقل و بیماری های عصبی دیگری شناخته شده است. سه نسخه از ژن APOE وجود دارد: E2، E3، E4 که نسخه E4 خطر ابتلای فرد به بیماری آلزایمر دیررس را افزایش می دهد، و همچنین ممکن است به شروع زودتر از دست دادن حافظه هم در ارتباط باشد. هر فرد از هر یک از والدین خود یک نسخه ژن APOE را به ارث می برد. اگر فرد یک نسخه از  APOE4 را از پدر یا مادر خود به ارث ببرد، سه برابر بیشتر از افراد فاقد این نسخه از ژن مذکور در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارد. فردی که APOE4 را از هر دو والد خود به ارث برده باشد، دارای خطر 8-12 برابری برای ابتلا به این بیماری است. حدود 25 درصد از جمعیت جهان یک کپی از ژن APOE4 را به ارث برده اند.

آزمایش خون بیوچیپ از روی یک نمونه پلاسما می تواند به دقت وضعیت APOE4 فرد را تشخیص دهد که همراه با اطلاعات پزشکی فرد و سابقه خانوادگی، نوع و میزان دارو و همچنین سبک زندگی می تواند کمک شایانی به مشاوره و پزشکی شخصی برای بیمار نماید.

دکتر اما سی هارت یکی از دانشمندان محقق در آزمایشگاه Randox بیان می کند: این اولین باری است که ما از تکنولوژی بیوچیپ برای تست تشخیصی میزان خطر ابتلا به بیماری آلزایمر استفاده کردیم. این نوع تست مهم است برای اینکه به ما برای درک و تشخیص آلزایمر و توانمندسازی بیماران به درک میزان خطر، از نظر دارو، و حتی تغییر در شیوه زندگی اولیه را این افراد کمک می کند.

دقت و صحت این بیوچیپ در 68  نشست علمی سالانه و نمایشگاه آزمایشگاه بالینی AACC در فیلادلفیا، با تجزیه و تحلیل 384 نمونه و مقایسه نتایج آن با نتایج آزمون تشخیصی مولکولی استاندارد همان نمونه ها مورد تایید قرار گرفت.

آزمون بیوچیپ مذکور به پزشکان و محققان اجازه می دهد که در عرض 3 ساعت میزان خطر یک فرد برای ابتلا به بیماری آلزایمر ارزیابی نمایند. 

دکتر اما سی هارت همچنین بیان می کند: همراه شدن این تست با مشاوره ژنتیک و گرفتن سابقه خانواده برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پتانسیل واقعی برای پیشبرد پزشکی شخصی مفید می باشد. این تست دقیق و سریع اجازهخواهد داد که پزشکان و بیماران با انتخاب آگاهانه تر به طور بالقوه از پیشرفت آلزایمر جلوگیری نمایند.

وضعیت APOE فرد نشان دهنده میزان خطر پیش علامتدار، تشخیص، پیش آگهی، و پاسخ به درمان برای انواع بیماری ها - به طور خاص، بیماری آلزایمر است. آزمون بیوچیپ مذکور سریع، جایگزین مقرون به صرفه برای تست DNA استاندارد می باشد.

منبع:

1. L. Ward, F. Doherty, A. Boyle, C. Richardson, E. Harte, H. Murray, K. Lagan, M. Latten, M. Crockard, E. Umlauf, S. Badrnya, M. Zellner, R. McConnell, J. Lamont, S. FitzGerald. Development of a New Biochip Array for ApoE4 Classification from Plasma Samples Using Immunoassay Based Methods. AACC. 2016: B124 

  انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 972

برچسب های مهم

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانشنامه بیماری های ژنتیک- کلاس های آموزشی مجازی- کتاب - پاورپوینت- نرم افزار

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما