این وب سایت یک وب سایت تخصصی ژنتیک است که سعی در افرایش مطالب ژنتیک در فضای مجازی فارسی زبان را دارد. همچنین ارایه دهنده کتاب، پاورپوینت، کلاس های آموزشی مجازی و نرم افزارهای تخصصی این رشته می باشد. استفاده از مطالب این وب سایت با ذکر آدرس منبع (آدرس وب سایت) بلا مانع است.

پایداری چنگال همانندسازی در سلول های دارای نقص در BRCA موجب مقاومت به درمان می گردد.


پایداری چنگال همانندسازی در سلول های دارای نقص در BRCA موجب مقاومت به درمان می گردد.

سلول های دارای نقص در ژن های BRCA1 و BRCA2 توانایی کاهش یافته ای در تعمیر شکستگی های دو رشته ای DNA توسط روش نوترکیبی همولوگ دارا هستند که منجر به ایجاد حساسیت فوق العاده به عوامل آسیب رسان به DNA، از جمله  سیس پلاتین و مهار کننده پلی (ADP ریبوز) پلیمراز (PARP) می گردد. در این مطالعه نشان داده شده است که از دست دادن پروتئین پیچیده MLL3 / 4 و PTIP در سلول های دارای نقص در 2/BRCA1 از آسیب DNA محافظت می کند و از مرگ سلول های بنیادی جنینی دارای نقص در BRCA2 جلوگیری می کند. با این حال، کمبود PTIP فعالیت نوترکیبی همولوگ در تعمیر شکستگی های دو رشته ای DNA را فعال نمی کنید. در مقابل، عدم وجود آن مانع از وارد شدن MRE11 نوکلئاز به چنگال همانندسازی شده و چنگال همانندسازی متوقف می گردد، که به نوبه خود از تخریب گسترده رشته DNA در حال سنتز محافظت می کند. به طور کلی، کسب مقاومت نسبت به مهارکننده PARP و سیس پلاتین با حفاظت چنگال همانندسازی در سلولهای تومور دارای نقص در BRCA2 که دارای جهش BRCA2 غیر قابل برگشت هستند، همراه می باشد. اختلال در پروتئین های متعدد، از جمله PARP1 و CHD4، منجر پایان زودرس در چنگال همانندسازی می گردد که از پیچیدگی های برجسته ی سلول های توموری است که برای فرار از مداخلات درمانی و به دست آوردن مقاومت دارویی از آن استفاده می کنند.

شکل 1: نگاه اجمالی به نقش PARP 1 در تعمیر DNA

 

منبع:

[1] Chaudhuri AR, Callen E, Ding X, Gogola E, Duarte AA, Lee JE, et al. Replication fork stability confers chemoresistance in BRCA-deficient cells. Nature 2016;535:382-7.

  انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 760

برچسب های مهم

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانشنامه بیماری های ژنتیک- کلاس های آموزشی مجازی- کتاب - پاورپوینت- نرم افزار

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما