این وب سایت یک وب سایت تخصصی ژنتیک است که سعی در افرایش مطالب ژنتیک در فضای مجازی فارسی زبان را دارد. همچنین ارایه دهنده کتاب، پاورپوینت، کلاس های آموزشی مجازی و نرم افزارهای تخصصی این رشته می باشد. استفاده از مطالب این وب سایت با ذکر آدرس منبع (آدرس وب سایت) بلا مانع است.

جهش در ژن BRCA1 ممکن است خطر ابتلا به سرطان اندومتریال تهاجمی را بالا ببرد.


جهش در ژن BRCA1 ممکن است خطر ابتلا به سرطان اندومتریال تهاجمی را بالا ببرد.

خطر ابتلا به سرطان سروز[1] یا آندومتریال تهاجمی مشابه سروز[2] در زنان دارای جهش در ژن BRCA1 حتی پس از انجام عمل جراحی و برداشتن لوله های فالوپ و تخمدان از زنان فاقد جهش در این ژن بالاتر می باشد. این یافته های مطالعه جدیدی است که در مجله JAMA Oncology به چاپ رسیده است.

تحقیقات نشان می دهند که رویهم رفته خطر سرطان رحم در زنان ناقل جهش ژن BRCA1 افزایش نمی یابد اگر این افراد تحت جراحی به نام risk-reducing salpingo-oophorectomy (RRSO) قرار گرفته باشند.

RRSO در واقع عمل جراحی برای برداشتن لوله فالوپ و تخمدان است که بعضی اوقات به زنان ناقل جهش در ژن BRCA1 و BRCA2 که در معرض خطر بالای سرطان سینه یا سرطان تخمدان قرار دارند، توصیه می شود.

از انجایی که ارتباط میان جهش در ژن های BRCA و سرطان رحم هنوز کاملا مشخص نمی باشد و علاوه بر آن RRSO یک درمان استاندارد برای زنان ناقل جهش در این ژن ها محسوب می گردد، هنوز خارج سازی رحم (هیسترکتومی) در این زنان مسئله جدال آمیزی می باشد. بر اساس این مسئله مطالعه ای توسط Dr. Noah D. Kauff از دانشگاه دوک[3] و همکارانشان بر روی اثر کاهش دهنده ریسک سرطان در روشRRSOهمراه با هیسترکتومی انجام پذیرفت. در این مطالعه، تیم تحقیقاتی تلاش کرده اند نقش جهش ژن BRCA را در ایجاد سرطان رحم در زنانی که تحت عمل جراحی RRSO بدون انجام دادن عمل هیسترکتومی قرار گرفته اند، را مورد بررسی قرار دهند.

افزایش ریسک سرطان اندومتریال تهاجمی و نادر با جهش در ژن BRCA1 تایید شد.

محققان اطلاعات بدست آمده از ۱۰۸۳ زن با میانگین سنی ۴۵ سال را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از بین آنها ۶۲۷ نفر جهش در ژن BRCA1، ۴۵۳ نفر در ژن BRCA2 و ۳ نفر در هر دو ژن BRCA داشتند. همه این زنان تحت عمل PRSO بدون هیسترکتومی قرار گرفته بودند. بطور کلی، ۸ نفر از ۱۰۸۳ زن مبتلا به سرطان رحم شده بودند که ۵ نفر درگیر سرطان سروز یا اندومتریال مشابه سروز بودند. ۴ نفر از آنها دارای جهش در ژن BRCA1 بودند در حالیکه ۱نفر دارای جهش در ژن BRCA2 بود.

با اینکه سرطان آندومتریال سروز فرم غیر معمولی از سرطان اندومتریال می باشد، در حدود 10 درصد کل این نوع سرطان را به خود اختصاص می دهد که بسیار تهاجمی است. بر طبق گفته های محققین حدود ۴۰ درصد مرگ و میر در اثر سرطان رحم ناشی از این نوع سرطان می باشد.

در میان شرکت کنندگان این مطالعه، سرطان سروز یا آندومتریال مشابه سروز حدود ۷ تا ۱۳ سال پس از عمل PRSO رخ می دهد. ۴ تن از زنان مبتلا به سرطان سروز در گذشته مبتلا به سرطان سینه شده بودند که ۳نفر از آنها از دارو تاموکسیفن[4]استفاده می کردند، دارویی برای درمان سرطان متاستاز دهنده سینه مصرف می شود.

این محققین از مقایسه نتایج شان با میزان وقوع سرطان اندومتریال سروز در جمعیت عمومی زنان، متوجه شدند که زنان ناقل جهش در ژن BRCA1 که در سن ۴۵سالگی تحت عمل PRSO قرار گرفته اند، 2/6 درصد ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان سروز یا اندومتریال مشابه سروز در سن ۷۰ سالگی دارند.

بر اساس گفته محققین خطر کلی سرطان رحم در زنانی که PRSO انجام داده اند، افزایش پیدا نمی کنند . محققین یادآور می شوند محدودیت این تحقیق در تعداد اندک موارد سرطان شناسایی شده می باشد، هر چند که آن ها اعتقاد دارند که یافته های بدست آمده از این تحقیق نشان دهنده پیامدهای احتمالی برای زنان دارای جهش در BRCA1 می باشد و بیان می کنند که "نتایج ما نشان می دهد زنان دارای جهش در ژن BRCA1 دارای ریسک بالاتری برای سرطان سروز یا آندومتریال مشابه سروز می باشند. اگرچه تخمین این خطر تا حدی بی ثبات است، ما باور داریم که خطر احتمالی این سرطان در زنان ناقل جهش در ژن BRCA1 که تحت عمل جراحی هیسترکتومی در زمان PRSO قرار گرفته اند، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد."

Dr. Ronald D. Alvarez ادیتور این مقاله از دانشگاه Alabama at Birmingham و همکارانشان می گویند، یافته های بدست آمده در رابطه میان وجود جهش در ژن BRCA1 و افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتریال رحم بسیار ارزشمند می باشد. آنها اضافه کردند که "تعداد زیادی از این سرطان های رحم از نظر بافت شناسی سروز تشخیص داده شده اند که حتی اگر در مراحل اولیه بیماری باشند بسیار خطرناک و نگران کننده می باشند.شاید زمان آن رسیده است که بگوییم رابطه بین جراحی های زنان و زایمان در زنان ناقل جهش در ژن BRCA1 تنها به تخمدان و لوله های فالوپ محدود نمی شود."

 

 

[1] Shu CA, Pike MC, Jotwani AR, Friebel TM, Soslow RA, Levine DA, et al. Uterine Cancer After Risk-Reducing Salpingo-oophorectomy Without Hysterectomy in Women With BRCA Mutations. JAMA oncology 2016.

[2] Leath CA, Huh WK, Alvarez RD. Drawing the Line in Risk-Reducing Gynecologic Surgery in Women With a BRCA Mutation. JAMA oncology 2016.

 

[1] Serous

[2] Serous-like endometrial cancer

[3] Duke University

[4] Tamoxifen

  انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1137

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانشنامه بیماری های ژنتیک- کلاس های آموزشی مجازی- کتاب - پاورپوینت- نرم افزار

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما