این وب سایت یک وب سایت تخصصی ژنتیک است که سعی در افرایش مطالب ژنتیک در فضای مجازی فارسی زبان را دارد. همچنین ارایه دهنده کتاب، پاورپوینت، کلاس های آموزشی مجازی و نرم افزارهای تخصصی این رشته می باشد. استفاده از مطالب این وب سایت با ذکر آدرس منبع (آدرس وب سایت) بلا مانع است.

آمار سایت

نظرسنجی سایت

تا چه اندازه از کیفیت سایت جدید ما راضی هستید ؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 35
  • بازدید دیروز : 27
  • بازدید کل : 215951

Sturge Weber Syndrome


Sturge Weber Syndrome

 

این بیماری، در اکثر موارد اسپوردیک می باشد و موزائیسم سوماتیک در اعضا درگیر در بیماران دیده می شود. اما در موارد نادر خانوادگی دارای توارث اتوزومال غالب، است. میزان شیوع آن تقریبا 1 در 20000 تا 50000 نوزاد می باشد. سندرم sturge weber همراه با بدشکلی رگ­های سیستم عصبی مرکزی و port-wine stain یا خال قرمز رنگ روی صورت است.

ژنتیک بیماری:

عامل بیماری، جهش سوماتیک در ژن GNAQ در بافت های درگیر است. جایگاه کروموزومی این ژن 9q21.2 می باشد. ساختار ژن GNAQ دارای 4 اگزون و کد کننده Guanine nucleotide binding protein Q polypeptide که یک پروتئین 359 اسید آمینه ­ای است. Guanine nucleotide binding protein یک خانواده پروتئینی هتروتریمریک است که موجب اتصال رسپتور هفت ترانس­ممبردرون غشایی به مسیرهای انتقال سیگنال درون سلول می­ شود. واحد الفا Guanine nucleotide binding protein با کاتالیز تبدیل GTP به GDP باعث فعال­سازی رسپتور هفت ممبر درون غشایی می­ گردد که موجب تغییر شکل و جداسازی زیر واحد آلفا می شود. زیر واحدهای آلفا و بتا-گاما توانایی تنظیمی بسیاری از اعمال سلول را دارند. Gαq زیر واحد آلفا Guanine nucleotide binding proteinویژه ­ای است که واسطه گر فسفریلاسیون Cβ می باشد.

علایم بالینی:

علایم بالینی بیماری، بدشکلی مویرگ­ های[1] سیستم عصبی مرکزی ، آنژیوماتوز لپتومننژ (اغلب لوب­ های پس­ سری و آهیانه عقبی را درگیر می­ کند ممکن است یکطرفه (اغلب موارد) یا دو طرفه باشد و معمولا در همان سمت بدن که دارای port-wine stain نیز هست، وجود دارد)، خال شرابی رنگ روی صورت همراه با التهاب، تورم و درگیری عصب چشمی اعصاب سه قلو و همی­پارزی دیده می شود. گاهی ممکن است بر روی گردن و تنه بیماران نیز این خال شرابی دیده شود. عوارض CNS همچون تشنج، عقب ماندگی ذهنی در 50% مبتلایان، فلج و کاهش حس در ناحیه درگیر بیماری، کاهش بینایی یا نابینایی در نیمی از میدان بینایی یک یا دو چشم، سر درد، تاخیر در رشد، اختلال در یادگیری و کاهش دقت به علت بیش فعالی[2] مشاهده می شود. با گذشت زمان گسترش port-wine stain، ایجاد آب سیاه، تشنج، تاخیر در رشد، مشکلات رفتاری و احساسی بروز می یابند. مورد نادری هم با درگیری استخوانی گزارش شده اند. به همریختگی دندان­ ها در سمتی که عارضه بیمار وجود دارد، نیز مشاهده می ­گردد. بوفتالمیک، اگزوتروپیا، هیپرتروپی و آنژیوم لب­ها، بینی، غشای مخاطی گونه­ ها، لثه، زبان، حنجره و نای تا کنون گزارش شده است.
شکل 1: خال های ارغوانی رنگ یکطرفه بر روی صورت، گردن، قفسه سینه، شکم و دست مشاهده می شود.
 
شکل 2: وجود لکه port wine stain درون دهانی با افزایش استخوانی و دندان های بهم ریخته در عکس قابل مشاهده است.

بیماریزایی:

اتیولوژی بیماری هنوز کاملا مشخص نمی باشد اما نقش بالقوه فیبرونکتین در پاتوژنز این بیماری مشهود است. اختلال اصلی بیماری باقی ماندن، اتساع و کلسیفیکاسیون رگ های خونی جنینی و درگیر کردن بافت مغزی در هفته های 6 تا 9 دوران جنینی می باشد. نقایص عصبی بیماری ناشی از اثرات ثانویه بقایای رگ های خونی جنینی در اطراف بافت مغز می باشد. عوارضی مانند:کمبود اکسیژن در بافت های بدن ، ایسکمی ، انسداد وریدی ، ترومبوز ، انفارکتوس ، قطع کنترل وازوموتور و تشنج را می توان نام برد. بسته به اینکه در چه زمانی از دوران جنینی جهش سوماتیک در ژن مذکور رخ داده باشد میزان و شدت عوارض بیماری متفاوت خواهد بود بطوریکه برخی از بیماران فقط خال شرابی رنگ مادرزادی را در اثر بدریختی رگ­ها خونی به ارث می ­برند و سایر علایم بیماری را نشان نمی ­دهند.

راه های تشخیصی:

تشخیص و تایید این بیماری با استفاده از رادیوگرافی تشخیص آسیمتریک جمجمه و الگو­های گیریفرم[3] مضاعف شده کلسیفه شده درون جمجمه­ ای قابل شناسایی می­ باشد. نوار مغزی برای ارزیابی میزان تشنج مورد استفاده قرار می گیرد. در آنژیوگرافی افراد مبتلا فقدان ورید­های سطحی پوستی و بسته نشدن سینوس های سخت شامه و همچنین در CT اسکن آتروپی کورتیکال[4]، ورید­های خشک شده غیرطبیعی، بزرگ شدن شبکیه کوروئید[5] ، شکستگی سد خونی-مغزی در طی تشنج دیده می شود. یافته­ های MRI در بیماران افزایش اندازه شبکه کوروئیدی، انسداد سینوونوس، آتروپی کورتیکال و افزایش میلینیشن[6] می باشد. در تست های هیستولوژی تغییر رنگ و ضخیم شدن لپتومننژ، ساختار غیر طبیعی وریدی و کلسیفه شدن دیواره رگ های جمجمه­ ای مشخص می گردد.
 
شکل 3: اتساع عروق خونی و التهاب سلول در نمونه بیوپسی قسمت درگیر بیماری مشاهده می گردد.
 
شکل 4: سه نما از تغییرات بخشی از نیمکره راست مغز را نشان می­ دهد.

مشاوره ژنتیک:

این بیماری اسپورادیک می باشد و هیچ ریسکی برای ابتلا دیگر افراد خانواده را تهدید نمی کند. برای فرد مبتلا تجویز دارو برای سر­درد و داروهای ضد تشنج برای کنترل تشنج می گردد. کنترل آب مروارید سیاه با کنترل فشار داخلی چشم برای جلوگیری از نابینایی، تجویز می گردد. لیزر درمانی پوست برای port-wine stain، استفاده از جراحی برای درمان آب سیاه در بیمارانی که فشار چشم با استفاده از دارو کاهش نیافته است. جراحی مغز برای مبتلایان که به دارو ضد تشنج مقاومت دارند توصیه می­ گردد.

 


[1] Capillary malformation
[2] Hyperactivity
[3] Gyriform
[4] Cortical atrophy
[5] Choroid plexus
[6] Accelerated myelination
[7] Hypoxia
[8] Ischemia
[9] Venous occlusion
[10] Thrombosis
[11] Infarction
[12] Vasomotor phenomenon
[13] Seizures

 

 

  انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 857

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دانلود جزوه سیستم عامل (پاورپوینت)

عنوان جزوه : ا درس سیستم عامل قالب بندی : Power Point  صفحات : شرح مختصر : سیستم‌عامل دو کار عمده انجام می‌دهد: در نگرش پایین به بالا، منابع منطقی (مانند فایل‌ها) و منابع فیزیکی (مانند دستگاه‌های سخت‌افزاری) رایانه را مدیریت و کنترل می‌کند. در نگرش بالا به پایین، ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانشنامه بیماری های ژنتیک- کلاس های آموزشی مجازی- کتاب - پاورپوینت- نرم افزار

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما