این وب سایت یک وب سایت تخصصی ژنتیک است که سعی در افرایش مطالب ژنتیک در فضای مجازی فارسی زبان را دارد. همچنین ارایه دهنده کتاب، پاورپوینت، کلاس های آموزشی مجازی و نرم افزارهای تخصصی این رشته می باشد. استفاده از مطالب این وب سایت با ذکر آدرس منبع (آدرس وب سایت) بلا مانع است.

بیست سیگار در روز به مدت 1 سال برابر 150 جهش در سلول ریه


بیست سیگار در روز به مدت 1 سال برابر 150 جهش در سلول ریه

از طریق پژوهش ژنتیکی به دیدگاه جدیدی که چگونه سیگار قادر به ایجاد سرطان در سطح وسیعی از اندام می شود، دست پیدا کردیم. این مطالعه ارتباط بین تعداد سیگار روزانه و تعداد جهش در DNA تومور را بررسی کرده است.

عواقب منفی برای سلامتی حاصل از سیگار کشیدن شناخته شده و به شدت بررسی شده است. حدود 6 میلیون نفر هر سال به علت بیماری های مرتبط با سیگار کشیدن می میرند. اگر این روند ادامه پیدا کند، با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی[1] (WHO)، یک میلیارد مرگ و میر این قرن ناشی از مصرف دخانیات خواهد بود. سیگار کشیدن علت شناخته شده آسیب های جبران ناپذیر در اندام های مختلف است. همچنین موجب جهش از طریق مکانیسم های متفاوت در DNA می گردد. با این حال، روشن نیست که چگونه موجب انواع مختلفی از سرطان ها در قسمت های متفاوتی از بدن می شود. تا به امروز، ارتباط سیگار کشیدن با 17 نوع از سرطان مشخص شده است، اما مکانیزم های ژنتیکی مرتبط در ایجاد این سرطان ها پنهان باقی مانده اند.

محققان از موسسات ولکام سنگر و کینگز کالج لندن در انگلستان و آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، NM، به تازگی بر روی ژنتیک سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن مطالعه انجام دادند و نتایج خود را این هفته در مجله علوم منتشر کردند. در این تحقیقات که دقیق ترین مطالعه از نوع خود می باشد، دانشمندان DNA تومور 5000 بیمار را مورد بررسی قرار دادند. آنها نتایج بدست آمده از تومور افراد غیر سیگاری را با نتایج تومور افراد سیگاری مقایسه و تفاوت های ژنتیکی آن ها را شناسایی کردند. تجزیه و تحلیل این تومورها به آنها اجازه درک اثر انگشت مولکولی آسیب DNA مربوط به سیگار کشیدن را داد. این محققان قادر به مطالعه این جهش بخصوص و ارزیابی تعداد جهش در هر تومور بودند.

شمارش جهش تومور مربوط به دخانیات

این محققان قادر به اندازه گیری نرخ جهش به ازای هر سیگار بودند. آنها دریافتند که کشیدن یک پاکت سیگار در روز باعث ایجاد ​​تعداد قابل پیش بینی جهش در ریه ها در طول یک سال می شود. دکترلودمینالکساندروف، از آزمایشگاه ملی لوس آلاموس. در این باره می گوید: قبل از این، ما شواهد بزرگی از اپیدمیولوژیک بین سیگار کشیدن و سرطان پیدا کرده بودیم اما در حال حاضر در این مطالعه، ما در واقع تغییرات کمی در DNA، به دلیل مصرف سیگار را اندازه گیری کردیم و نشان دادیم که افرادی که در روز یک بسته سیگار می کشند بطور میانگین 150 جهش اضافی در ریه های خود در هر سال ایجاد می کنند که این موضوع توضیح می دهد که چرا افراد سیگاری چنین خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند.

این تیم همچنین یک تصویر واضح تری از اثرات سیگار بر جهش در DNA اندام های دیگر نیز ارائه داد. آنها دریافتند که یک بسته سیگار در روز منجر به:

97 جهش در هر سلول حنجره

39 جهش در هر سلول حلق

23 جهش در هر سلول دهان

18 جهش در هر سلول مثانه

6 جهش در هر سلول کبد

قبلا توضیح چگونگی تاثیر جهش بر روی اندام های بدن به غیر از ریه ها دشوار بود. این تحقیق جدید راه هایی که می تواند دخانیات موجب جهش در بافت ها و اندام های مختلف شود را کشف کرد. پروفسور دیوید فیلیپس از کالج کینگ لندن در این باره می گوید: جهش ناشی از آسیب مستقیم مواد سرطان زا موجود در دخانیات به طور عمده در اندام هایی که در تماس مستقیم با دود دخانیات هستند، مشاهده می شود. در مقابل، سلول های دیگر بدن از آسیب های غیر مستقیم رنج می برند، دخانیات به نظر می رسد که روی مکانیسم های کلیدی این سلول ها که به نوبه خود جهش زا هستند تاثیر می گذارد. دود سیگار از طریق پنج فرآیند مجزا قادر به صدمه زدن به DNA است. این گروه دریافتند که سیگار کشیدن قادر است موجب شتاب سرعت یک ساعت سلولی شود که با افزایش جهش ژنتیکی DNA همراه است.

نگاهی به  تحقیقات آینده در مورد سرطان

این محققان با برخی از نتایج شگفت زده شدند مانند سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن پیچیده تر از آنچه قبلا تصور می کردند، هستند. پروفسور سر مایک استراتون از موسسه ولکام سانگر در این باره می گوید: این مطالعه درباره سیگار کشیدن به ما نشان می دهد که با جستجو در DNA سرطان ها می توان سرنخ های جدید درباره چگونگی پیشرفت سرطان پیدا کرد و در نتیجه به طور بالقوه می توان راه های جلوگیری از آنها را کشف کرد.

اخبار پزشکی امروز به تازگی از دکتر الکساندروف پرسید که آیا آنها برنامه ای برای انجام تحقیقات بیشتر در یک مورد دارند؟

او پاسخ داد: این مطالعه نشان داده است که آنالیز ملکولی بیماران سرطانی می تواند برای شناسایی مکانیسم هایی که توسط آنها مواد سرطان زا مختلف موجب سرطان می شوند، مورد استفاده قرار گیرد. ما در حال برنامه ریزی مطالعات آینده برای کشف کردن مکانیسم هایی که بوسیله آنها عوامل دیگر اپیدمیولوژیکی شناخته شده سرطان زا موجب سرطان می شوند، هستیم. برای مثال، ما در حال حاضر کار بر روی روشن ساختن مکانیسم هایی هستیم که چاقی توسط آنها باعث بروز سرطان می گردد.

نتایج فعلی نقطه عطفی در طول مسیر درک چگونه سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن تاثیر منفی بر DNA دارند. هنوز هم مطالب زیادی وجود دارد که باید بدانیم، اما تحقیقات مانند این در سطح مولکولی به طور پیوسته ما را به درک و پیدا کردن راه های جلوگیری از سرطان نزدیک می کند.

 

Wellcome Trust Sanger Institute news release, accessed 3 November 2016 via EurekAlert.

 

[1] World Health Organization

  انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 873

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانشنامه بیماری های ژنتیک- کلاس های آموزشی مجازی- کتاب - پاورپوینت- نرم افزار

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما