این وب سایت یک وب سایت تخصصی ژنتیک است که سعی در افرایش مطالب ژنتیک در فضای مجازی فارسی زبان را دارد. همچنین ارایه دهنده کتاب، پاورپوینت، کلاس های آموزشی مجازی و نرم افزارهای تخصصی این رشته می باشد. استفاده از مطالب این وب سایت با ذکر آدرس منبع (آدرس وب سایت) بلا مانع است.

آمار سایت

نظرسنجی سایت

تا چه اندازه از کیفیت سایت جدید ما راضی هستید ؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 39
  • بازدید دیروز : 43
  • بازدید کل : 215458

ارتباط میان میزان مصرف قهوه و ژنتیک


ارتباط میان میزان مصرف قهوه و ژنتیک

چه تعداد فنجان قهوه در روز می نوشید؟ بر اساس مطالعات جدید این میزان بستگی به ژنتیک شما دارد. محققین می‌گویند: افرادی که دارای نسخه خاصی از ژن PDSS2 هستند قهوه کمتری از افرادی که فاقد این نسخه هستند مصرف می کنند.

دکتر نیکولا پیراستو، از موسسه آشر از دانشگاه ادینبورگ انگلستان و همکارانش یافته های خود را در این باره در مجله Scientific Reports منتشر کردند. بدیهی است که ایالات متحده یک ملت مصرف کنندگان قهوه است و بیش از نیمی از آمریکایی ها به طور متوسط در روز سه فنجان قهوه می نوشند.

تحقیقات قبلی برای توجیح این تفاوت در مصرف قهوه، متفاوت بودن پاسخ بدن فرد به کافئین که محرک اصلی قهوه است را پیشنهاد کرده بودند. اما دقیقا آنچه که در پشت این تفاوت ها قرار داشت، مشخص نبود. مطالعات بعدی نشان داده اند که ژنهای خاصی ممکن است در این رخداد نقش داشته باشند. مطالعه ای در سال 2014 در مجله Molecular Psychiatry منتشر شد که تعدادی از واریانت ها ژنتیکی مرتبط با متابولیسم کافئین را شناسایی کرده بود. در مطاله اخیر، دکتر پیراستو و همکارانش یک نوع ژن دیگری شناسایی کرده اند که ممکن است توضیح دهد چرا برخی از افراد قهوه کمتر از دیگران می نوشند.

در این مطالعه، اطلاعات ژنتیکیِ ۱۲۱۳ نفر از هفت نقطه مختلف ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت که 843 نفر از 6 روستا شمال شرقی ایتالیا و 370 نفر از آنها از یک روستای کوچک واقع در جنوب ایتالیا بودند. برای هر یک از آنان پرسشنامه ای حاوی پرسش هایی درباره میزان مصرف قهوه روزانه پر شد.

این گروه دریافتند که مصرف قهوه برای افرادی با واریانتی خاص در ژن PDSS2 کمتر می باشد. آنها در مقایسه با کسانی که فاقد این واریانت در ژن PDSS2 هستند، به طور متوسط یک فنجان کمتر قهوه در روز می نوشند. مطالعه ای دیگر بر روی 1731 نفر از هلند انجام شد که نتایج نشان داد این واریانت اثر خیلی قوی در کاهش مصرف قهوه ندارد. این تیم معتقد است که علت این تفاوت در سبک نوشیدن قهوه بین دو جمعیت است چرا که مردم در ایتالیا تمایل به مصرف قهوه در فنجان های کوچک، مانند اسپرسو دارند در حالی که هلندی ها لیوان های نوشیدنی بزرگتر از قهوه که حاوی کافئین بیشتری است را استفاده می کنند.

محققان پیشنهاد می کنند که مکانیسم احتمالی پشت این یافته ها، طولانی تر شدن زمان باقی ماندن ماده محرک در بدن افراد دارای این واریانت در ژن PDSS2 است که با کاهش توانایی سلول ها در شکستن کافئین بعد مصرف قهوه همراه می باشد. در نتیجه، افراد با این واریانت لازم نیست به همان اندازه سایرین برای از بین بردن حس خستگی و بیدار ماندن قهوه بنوشند.

" دکتر نیکولا پیراستو" درباره این مطالعه می گوید: نتایج مطالعه ما بعلاوه پژوهش های موجود نشان می دهد که محرک نوشیدن قهوه ممکن است در ژن های ما تعبیه شده باشد. ما نیاز به انجام مطالعات گسترده تر ی برای تایید این کشف و همچنین برای روشن شدن رابطه بیولوژیکی بین PDSS2 و مصرف قهوه داریم.

Coffee, Caffeine Genetics C, Cornelis MC, Byrne EM, Esko T, Nalls MA, et al. Genome-wide meta-analysis identifies six novel loci associated with habitual coffee consumption. Molecular psychiatry 2015;20:647-56.

  انتشار : ۸ شهریور ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 744

برچسب های مهم

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانشنامه بیماری های ژنتیک- کلاس های آموزشی مجازی- کتاب - پاورپوینت- نرم افزار

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما