این وب سایت یک وب سایت تخصصی ژنتیک است که سعی در افرایش مطالب ژنتیک در فضای مجازی فارسی زبان را دارد. همچنین ارایه دهنده کتاب، پاورپوینت، کلاس های آموزشی مجازی و نرم افزارهای تخصصی این رشته می باشد. استفاده از مطالب این وب سایت با ذکر آدرس منبع (آدرس وب سایت) بلا مانع است.

Human Epidermal Growth Factor Receptor - HER2


Human Epidermal Growth Factor Receptor - HER2

افزایش بیان پروتئین Human Epidermal Growth Factor Receptor - HER2 در نتیجه تکثیر ژنی است که منجر به افزایش مولکول­ های علامت دهنده رشد و در نتیجه رشد تومورها و پیشرفت سریع تر سرطان سینه می­ گردد. تست Her2 در بیماران مبتلا به سرطان سینه برای تعیین پیشرفت بیماری و تشخیص مناسب بودن درمان هرسپتین[1] انجام می گیرد. این مسئله که هرسپتین باید به سلول های HER2 مثبت منحصر شود بسیار مهم است زیرا علاوه بر گران بودن با توکسیتی قلبی نیز همراهی دارد. برای تومور های HER2 منفی استفاده از هرسپپین نه تنها سودمند نمی باشد بلکه زیان بار نیز هست. تست ها معمولا روی نمونه بیوپسی انجام می گیرند. با استفاده از روش Immunohistochemistry یا IHC مقدار پروتئینHer2 موجود در نمونه اندازه گیری می شود. تکنیک Fish برای اندازه گیری تعداد کپی های موجود از این ژن مورد استفاده قرار می گیرد. برای تشخیص مبتلایان واجد شرایط برای درمان با هرسپتین در مرحله اول با استفاده از روش ایمونوهیستوشیمی یا IHC مقدار پروتئین HER2 موجود در نمونه تومور اندازه گیری می ­شود. در مواردی که تست IHC آنها منفی است، نیاز به اقدام دیگری در این مورد نمی ­باشد. ولیکن اگر نتیجه این آزمایش کمتر از 3 مثبت باشد مثبت بودن آن بایستی با آزمایش FISH اینترفازی مورد تایید قرار بگیرد.

شکل1: افزایش بیان بالای پروتئین Her2 که ناشی از تکثیر ژن مربوطه واقع در کروموزوم 17

تکنیک FISH برای اندازه­ گیری دقیق تعداد کپی­ های موجود از این ژن مورد استفاده قرار می­ گیرد. بسیاری از پزشکان ابتدا IHC را درخواست می ­دهند در صورتیکه این تست نتواند مثبت بودن HER2 را تعیین کند بیمار را برای انجام تست FISH معرفی می­ نمایند.

شکل 2: نمایی از مکانیسم انجام تست FISH HER2

برای انجام آزمایش FISH برش­ های بسیار نازکی از بلوک پارافینی نمونه بیوپسی بیمار روی لام قرار گرفته و با پروب های فلوئورسنت مخصوص ژن HER2 و سـانترومـر کروموزوم 17با دو رنگ متفاوت سبز و قرمز هیبرید شده و سیگنال­ ها شمارش گردیده و با توجه به نسبت معینی از سیگنال پروب HER2 به سیگنال پروب سانترومری وضعیت سلول ها از نظر تکثیر ژنی مورد ارزیابی قرار می­ گیرد.

شکل 3: نتیجه آزمایش FISH مربوط به یک بیمار HER2 مثبت

[1] Herceptin therapy

 

  انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1128

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانشنامه بیماری های ژنتیک- کلاس های آموزشی مجازی- کتاب - پاورپوینت- نرم افزار

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما